انواع مختلف کوره آزمایشگاهی

در آزمایشگاه‌ها، تجهیزات و ابزارهای گوناگونی مورداستفاده قرار می‌گیرد که از میان آن‌ها می‌توان به کوره آزمایشگاهی اشاره کرد. هرچند ممکن است در برخی از آزمایشگاه‌ها این وسیله موجود نباشد اما همچنان به عنوان یکی از ضروری‌ترین وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی شناخته می‌شود. این کوره‌ها دارای انواع مختلف با ویژگی‌های خاصی هستند که بر اساس نوع کاربرد و استفاده برای آزمایشگاه‌ها خریداری می‌شوند. اگر شما نیز قصد خرید این وسیله کاربردی را دارید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کوره آزمایشگاهی

کوره آزمایشگاهی که به آن کوره الکتریکی آزمایشگاهی نیز گفته می‌شود، وسیله‌ای است که از آن به منظور گرم کردن بسیار زیاد، سوزاندن و یا حتی ذوب کردن مواد درون آزمایشگاه و برخی از فلزات استفاده می‌شود. دمای این وسیله بر اساس نوع مواد قابل تنظیم است و در برخی از انواع آن امکان گرم کردن مواد تا دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد وجود دارد. این کوره‌ها دارای یک محفظه کاملاً عایق هستند تا گرمای زیاد آن‌ها به خارج نفوذ نکند و جلوی هدررفتن انرژی دستگاه گرفته شود. به همین دلیل نباید هنگام کارکردن با آن درب کوره زیاد باز شود چون ممکن است گرمای داخلی آن به سرعت تخلیه شود و دمای داخلی کوره کاهش پیدا کند.

کاربرد کوره آزمایشگاهی

کاربردهای کوره آزمایشگاهی بر اساس انواعی که دارد متفاوت است و در آزمایش‌های گوناگون نیز کاربردهای یکسانی ندارد. اما به طورکلی می‌توان کاربرد کوره آزمایشگاهی را در موارد زیر خلاصه کرد:

    مورداستفاده در آزمایش‌هایی که به دماهای بسیار بالا برای انجام نیاز دارند؛

    اندازه‌گیری و سنجش مقدار کربنی که در ساختار مواد مختلف وجود دارد؛

    استفاده از کوره آزمایشگاهی جهت خشک‌کردن کامل برخی از مواد در آزمایشگاه‌ها؛

    جهت ذوب کردن یا ریخته‌گری فلزاتی که در دماهای بسیار بالا ذوب می‌شوند؛

    امکان تهیه و تولید ماده‌ای به نام کربن فعال توسط کوره آزمایشگاهی؛

    برای خاکسترگیری از برخی مواد در آزمایشگاه؛

    جهت ضدعفونی‌کردن یا استریل کردن ابزارها در آزمایشگاه؛

    و .

انواع کوره آزمایشگاهی

کوره‌های آزمایشگاهی انواع گوناگونی دارند و در هر آزمایشگاه بر اساس نوع کاربرد، یکی از نمونه‌های آن خریداری می‌شود. به طورکلی می‌توان گفت کوره‌های آزمایشگاهی در یک دسته‌بندی عمده به چهار گروه زیر قابل تقسیم هستند که عبارت‌اند از:

۱) کوره الکتریکی یا کوره مافلی الکتریکی (Muffle Furnace)

در کوره‌های مافلی محفظه‌ای وجود دارد که با آجر نسوز، پنبه نسوز و سیمان نسوز پوشانده شده است و المنت‌های دستگاه داخل این محفظه قرار دارند و به عبارتی المنت‌های آن به وسیله این عایق‌ها پوشانده شده‌اند. این امر سبب شده که طول عمر دستگاه افزایش پیدا کند و المنت‌ها در اثر بخارها و گازهای خارج شده از مواد آسیب نبینند. زمانی که حرارت مستقیم ممکن است روی کیفیت نهایی محصول تأثیر مخرب داشته باشد، از کوره مافلی استفاده می‌شود چون همان‌طور که گفته شد المنت‌های آن درون عایق قرار دارند. این کوره‌ها دمایی تا ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد را تولید می‌کنند.

شرکت آرکا راد تجارت ARTECO نماینده انحصاری فروش و خدمات پس از فروش انواع کوره های آزمایشگاهی در ظرفیت های متفاوت و دمای متفاوت از کمپانی HOBERSAL اسپانیا ، NABERTHERM آلمان و JP SELECTA اسپانیا در ایران می باشد که کلیه دستگاه های این شرکت با یک سال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش عرضه میگردند.

شایان ذکر است در صورت درخواست خریداران گرامی امکان تولید و تامین انواع کوره های آزمایشگاهی ساخت ایران نیز با یک سال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش فراهم می باشد .

 

معرفی محصول :

کوره آزمایشگاهی 8 لیتری 1100 درجه مدل R-8L کد 2000369

دما : 1100 درجه سانتیگراد

ظرفیت : 8 لیتری
ابعاد داخلی : 13×20×30
(cm) Height / Width / Depht

ابعاد خارجی : 56×44×51 (cm) Height / Width / Depht

با توان 18000 وات

کنترل میکروپروسسور با صفحه TFT TOUCH.

ساخت کمپانی JP SELECTA اسپانیا

کوره 5 لیتری 1100 درجه مدل LT5/11/B410

 کمپانی NABERTHERM آلمان

کوره 5 لیتری 1100 درجه ، دیجیتال با قابلیت برنامه ریزی، ابعاد اتاقک 130*170*200 میلیمتر ، زمان رسیدن به حداکثر دما 60 دقیقه ، 2.4 کیلو وات

کوره 9 لیتری 1200 درجه کمپانی NABERTHERM آلمان مدل LT9/12/B410، دیجیتال با قابلیت برنامه ریزی، ابعاد اتاقک 170*240*230 میلی متر، زمان رسیدن به حداکثر دما 90 دقیقه ، 3 کیلووات با یک سال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش شرکت آرکا راد تجارت

کوره های سری MF کمپانی  Hobersal اسپانیا

در ظرفیتهای متفاوت

1000-1200-1300-1400 درجه

ساخته شده با آجرهای سرامیکی با تراکم کم و الیاف سرامیک

درب بازشو عمودی

دارای استاندارد CE اروپا

دارای عایق کم جرم حرارتی

محفظه ایزوله دو لایه

دارای ترموکوپل نوع K یا S

کنترل دیجیتال PAD ریز پردازنده زنگ هشدار

۲) کوره مایکروویو (Microwave Furnace)

در این نوع کوره، گرمایش مواد با استفاده از انرژی امواج مایکروویو انجام می‌شود. تفاوت عمده‌ای که این نمونه با سایر انواع کوره‌های آزمایشگاهی دارد این است که در انواع دیگر مواد به هنگام گرم‌شدن از لایه بیرونی به درونی گرم می‌شوند، ولی کوره مایکروویو بالعکس این روش عمل می‌کند و مواد داخل آن از درون به بیرون گرم می‌شوند. به این صورت که یک میدان گرمایشی مایکروویو در درون دستگاه به وجود می‌آید که باعث می‌شود انرژی گرمایی با سرعت بیشتر و به صورت یکنواخت در مواد توزیع شود. به همین دلیل برای گرم کردن و ذوب یکنواخت مواد از این نوع کوره استفاده می‌شود.

۳) کوره خاکستر ساز (Ashing Furnace)

از این نمونه کوره بیشتر برای اندازه‌گیری وزن مواد هنگام سوزاندن استفاده می‌شود. در مواردی که چندین ماده در کوره در حال سوزاندن هستند، با استفاده از کوره خاکستر ساز این امکان وجود دارد که درست مانند یک ترازو وزن هرکدام از مواد به صورت جداگانه و دقیق قبل از فرایند گرمادهی، در حین انجام کار و بعد از اتمام فرایند سوزاندن مورد سنجش قرار گیرد. همچنین از این کوره برای سنجش میزان خاکستر برخی مواد و استحکام موادی مانند زغال‌سنگ استفاده می‌شود. به این صورت که مواد درون کوره در دمای بالا سوزانده می‌شود. برخی از ترکیبات مواد به صورت گاز و گرما از کوره خارج می‌شوند و بخشی از مواد داخل کوره باقی می‌مانند. مواد باقی‌مانده همان خاکسترها هستند که دیگر سوزانده نمی‌شوند.

۴) کوره لوله‌ای (Tube Furnace)

کوره‌های لوله‌ای که به آن‌ها کوره تیوبی هم گفته می‌شود در آزمایش‌های مختلف برای خالص‌سازی، تصفیه کردن مواد معدنی، ذوب کردن مواد در ابعاد کوچک و سنتز مواد مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این نوع کوره کویلهای گرمایشی دستگاه حول یک محور استوانه مانند قرار دارند و میزان گرما و درجه حرارت درون آن به وسیله یک ترموکوبل تنظیم و کنترل می‌شود. میزان گرمای تولید شده در این کوره‌ها می‌تواند تا ۱۸۰۰ درجه سانتی‌گراد باشد. به همین دلیل این نوع کوره کاربردهای فراوانی در زمینه مهندسی و علم دارد. شرکت آرکا راد تجارت ARTECO نماینده انحصاری فروش و خدمات پس از فروش کمپانی HOBERSAL اسپانیا در ایران می باشد و نیز نماینده رسمی فروش و خدمات پس از فروش کمپانی NABERTHERM آلمان و نیز JP SELECTA اسپانیا در ایران می باشد.

طرز کار با کوره آزمایشگاهی الکتریکی

کوره‌های آزمایشگاهی بر اساس نوع آن طرز کارهای مختلفی دارند که لازم است برای استفاده از آنها، روش استفاده از کوره را یاد بگیریم. به طورکلی برای کارکردن با انواع مختلف کوره‌های آزمایشگاهی الکتریکی باید مراحل زیر را سپری کرد:

1. زمانی که قرار است برای اولین‌بار از یک کوره استفاده شود، ابتدا باید کوره را در یک فضای باز یا نزدیک به هواکش مورد آزمایش قرارداد. در این مرحله در یک دمای آزمایشی، مواد اضافی و زاید موجود روی المنت‌های دستگاه سوزانده شده و دود و بخار اضافی آن خارج می‌شود.

2. بر اساس دستورالعمل‌های داخل دفترچه راهنمای کوره، بایستی دستور کار را انجام داده و دما و زمان گرمادهی کوره به دقت و باتوجه‌به نوع مواد تنظیم شود.

3. ماده‌ای که قرار است درون کوره مورد گرمادهی قرار گرفته یا ذوب شود، باید درون ظرفی به نام بوته چینی یا همان کروزه آزمایشگاهی قرار گیرد. این ظرف نوعی محفظه است که از جنس فلز یا سرامیک ساخته شده است که برای ذوب مواد در دماهای بالا کاربرد دارد.

4. در هنگام کار کوره درب آن را باز نکنید زیرا دمای کوره به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و فرایند گرمادهی و ذوب مواد مختل می‌شود.

5. در حین استفاده از کوره الکتریکی آزمایشگاهی باید تمام موارد ایمنی را به صورت کامل و به درستی رعایت کرد.

6. بعد از اتمام فرایند کار با کوره باید آن را خاموش کرده و حتماً دوشاخه دستگاه را از پریز برق جدا کنیم.

نکات ایمنی هنگام استفاده

    هنگام استفاده از کوره برای خنک شدن دستگاه درب آن را باز نگذارید زیرا ممکن است گرما شدیدی یکباره از کوره خارج شود و موجب آسیب رساندن به شخص شود.

    هنگام استفاده از دستگاه حتماً از عینک و دستکش‌های محافظ مخصوص و مقاوم ‌به‌گرما استفاده کنید تا در اثر دمای بالای کوره دچار حادثه نشوید.

    از قراردادن مواد اشتعال‌زا در داخل کوره خودداری کنید زیرا باعث آتش‌سوزی می‌شوند.

    از ریخته شدن هرگونه مایعات درون یا روی بدنه دستگاه جلوگیری کنید زیرا باعث برق‌گرفتگی خواهد شد.

    کوره باید حتماً روی یک سطح صاف قرار گیرد و تمامی کابل‌ها و اتصالات آن محکم باشند تا موجب برق‌گرفتگی نشود.

    در هنگام کار به هیچ‌وجه نباید دستگاه روشن را حرکت داد یا آن را جابه‌جا کرد.

مشخصات فنی کوره آزمایشگاهی

به‌طورکلی کوره آزمایشگاهی نوعی دستگاه است که دارای یک محفظه عایق به وسیله موادی مانند: سیمان نسوز، آجر نسوز و پنبه نسوز است. درون این محفظه المنت‌هایی با قدرت‌های متفاوت وجود دارد که در دیواره‌ها یا سقف محفظه قرار گرفته‌اند. این المنت‌ها قابلیت افزایش دما از حدود ۱۰۰۰ تا ۱۸۰۰ درجه سانتیگراد را دارند که برای گرمادهی یا ذوب برخی مواد در آزمایشگاه مورداستفاده قرار می‌گیرند. در کوره‌ها ترموکوبل‌هایی نیز برای تنظیم دما تعبیه شده‌اند که دمای داخلی کوره توسط آن‌ها کنترل می‌شود.

قیمت خرید کوره آزمایشگاهی

عوامل مختلفی در خرید کوره آزمایشگاهی وجود دارند که تأثیر مستقیمی روی قیمت آن دارند. از جمله مهم‌ترین این عوامل می‌توان به: نوع کوره انتخابی، شرکت و کشور سازنده (ایرانی یا خارجی)، کیفیت ساخت و اشاره کرد. به همین دلیل ابتدا باید بر اساس نیاز، نوع کوره آزمایشگاهی موردنظر را انتخاب و تهیه کرد. به همین دلیل نمی‌توان قیمت مشخصی برای کوره آزمایشگاهی ارائه کرد.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که در این مقاله بیان شد کوره آزمایشگاهی یکی از تجهیزات آزمایشگاهی ضروری محسوب می‌شود که دارای انواع و کاربرهای گوناگونی است. هزینه خرید این کوره‌ها باتوجه ‌به نوع آن متفاوت است و بر اساس کاربردی که در هر آزمایشگاه خواهد داشت، یکی از انواع آن انتخاب و تهیه می‌شود بنابراین توصیه میکنیم حتما در صورت تصمیم به خرید کوره آزمایشگاهی با مشاوران خود در شرکت آرکا راد تجارت ARTECO با شماره تلفن 02144032040 و شماره واتساپ 09397121210 تماس حاصل نمایید و در صورت تمایل میتوانید کاتالوگ کوره های آزمایشگاهی این شرکت را از قسمت دانلود های سایت www.arkarad.com دانلود و مطالعه بفرمایید.

شایان ذکر است قبل از کار با کوره آزمایشگاهی باید به صورت کامل آموزش استفاده از آن را فرا گرفت و نکات ایمنی را نیز در هنگام استفاده به درستی رعایت نمود. بدین ترتیب از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شده و استفاده درست و مناسبی از دستگاه به عمل خواهد آمد.